Indonesië part 2, Singapore, Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van CathelijneR - WaarBenJij.nu Indonesië part 2, Singapore, Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van CathelijneR - WaarBenJij.nu

Indonesië part 2, Singapore, Maleisië

Door: Cathelijne

25 April 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lekker veel leesvoer voor de liefhebber:) Tip: lezen in delen is ook mogelijk ;)

INDONESIË

De eerste twee weken van Indonesië brachten we door in Bali (zie vorige reisverslag:)). Hierna zijn we met de veerboot naar de Gili eilanden afgereisd. Dit zijn drie kleine eilandjes ten noordwesten van Lombok. We hadden heel veel goede verhalen over de eilanden gehoord en daardoor waren onze verwachtingen denk ik iets te hoog. De stranden waren super wit en de zee super helder, maar misschien zijn we iets te verwend door de stranden in Thailand. Desley en ik gingen eerst naar Gili T, het party eiland. Op het eiland was geen gemotoriseerd verkeer, alleen paard en wagen en fiets. Er is ook geen politie op de eilanden waardoor het de normaalste zaak van de wereld is om 's ochtends een beetje coke in de koffie te doen, 's middags te duiken met magic mushrooms en 's avonds los te gaan met een joint en wat Crystal meth. Dat vertelden een paar locals ons terwijl te drugs aan ons wilden verkopen. Echt te gekke mensen die mensen daar.
Na drie nachten zijn we naar het andere eilandje, Gili Air, gegaan. Dit eiland is minder aangetast door toerisme en daardoor mooier. Hier hebben we gedoken en gesnorkeld en zeeschildpadden gezien! Machtig mooi ze van onderwater te zien zwemmen, het zijn echt super grote beesten! Dit was de eerste duik die we maakten na het behalen van ons brevet, alles ging gelukkig goed.
Na twee nachten zijn we verder gegaan naar Lombok. Een erg groen en ruig eiland. Deed me een beetje denken aan de serie Lost. Toen we (weer) op het strand lagen, werd heel duidelijk waarom het zo groen was, plotseling begon het te stormen, regenen en onweren. Omdat we niet helemaal zeker waren van wat het weer de volgende dag zou doen, hadden we een trip met de auto (incl chauf) geregeld om ons langs een paar highlights van noord Lombok te rijden. Een paar gigantische watervallen, een markt en een oud dorpje bezocht. Grappig is om te merken dat wij in minder toeristische gedeeltes wel heel erg aangestaard worden door de locals, soms willen ze zelfs op de foto. Ook kinderen die nog nooit blonde meiden hebben gezien, kijken hun ogen uit.
Omdat er in Sengigi verder niet zoveel te doen was, wilden we snel verder naar de volgende plek: Komodo Island. Dit is een nationaal park waar je komodo veranen in het wild kan spotten! Er waren drie manieren om er te komen: vliegen of 4 dagen met de boot of 24 uur met de bus. We kozen voor de laatste en tevens goedkoopste optie...
Oke: we werden opgehaald met een overvolle minivan om naar de hoofdstad van Lombok te gaan. Daar aangekomen was onduidelijk met welke bus we naar de boot zouden gaan. Uiteindelijk zaten we weer opgepropt in een minivan en werden naar een groot busstation gebracht. Hier kregen we te horen dat de bus pas 3 uur later zou vertrekken! No way! Drie lange uren later zaten we dan in de bus naar veerboot. De hele rit keihard gejengel in het Arabisch. Als ik ergens niet van hou, dan is het wel die muziek. Great. Gelukkig kon konden we 2 uur lang aan die muziek ontsnappen op de veerboot van Lombok naar Sumbawa. Daarna moesten we die partybus weer in. De chauf reedt als een gek waar we inmiddels wel aan gewend zijn. Helaas was de muziek nog steeds hoorbaar ondanks de oordopjes en konden we niet slapen. Slapen in een gewone bus is al lastig, maar door deze omstandigheden heel lastig. Om 4 uur 's nachts werden we gedropt op een busstation aan de andere kant van het eiland. 'Drink wat koffie, over een uur gaat er een busje naar de boot'. Chill. Om half 6 zaten we in een busje die steeds voller kwam te zitten met locals. Lekker ontbeten met witte rijst. Om 8 uur zou de boot vertrekken naar Labuan Bajo, Flores. Des, ik en de rest van de westerlingen zochten een mooi plaatsje op het bovendek van de veerboot. Eindelijk slapen. Na twee uur werd ik wakker en was benieuwd waar we waren. Nog in de haven! En dat terwijl de bootreis nog 8 uur lang zou duren. Gelukkig maakte het uitzicht vanaf de boot veel goed. Duidelijk werd hoe mooi de archipel Indonesië is, overal om ons heen honderden kleine onbewoonde eilandjes! Aangekomen op het 'vaste land', moesten we nog een hostel zoeken. We namen genoegen met een bed ruikend naar schimmel en we sliepen als roosjes. Nadat we uitgeslapen waren gingen Des en ik de volgende dag een tweedaagse boottrip regelen. Samen met een Nederlands en een Australisch stel die we tijdens de helse reis hadden ontmoet en een oud engelse vrouwtje die ik uit medelijden had meegevraagd, maakte we de mooiste boottrip van ons leven. De eerste dag van de trip maakte we een wandeling op Rinca Island, hier spotten we naast buffalo's, zwijnen, slangen ook een Komodoveraan in het wild. En als een echte Revers vond ik dat natuurlijk geweldig! Super grote beesten, net dinosauriërs! Na de adembenemende wandeling (ook omdat het zo heet was), gingen we op verschillende plekken bij fantastische baaitjes snorkelen. Kraakhelder water en het meest kleurrijke koraal en vissen die ik ooit heb gezien! Terwijl de zon onder begon te gaan en kapitein een plekje zocht om de nacht door te brengen, zagen we een groepje dolfijnen vlakbij de boot uit het water springen. Flying foxes, enorme vleermuizen, vlogen over de bergen naar een ander eiland! Wauw! Na heerlijk gegeten te hebben en kaartspelletje te hebben gespeeld, sliepen we met z'n allen op het dek onder een prachtige sterrenhemel. 's Ochtends gewekt door de zonsondergang en na een duik in de zee waren we allemaal weer klaar voor een wandeling op Komodo Island waar we meer komodoveranen gingen spotten. Na het snorkelen later op de dag zwom er een manta (rog) van wel 3 m met de boot mee. Heel indrukwekkend. Onze laatste snorkelspot was vlakbij een super mooi eiland met hagelwitte stranden en helder blauw water. Toen we op het eiland aankwamen, zagen we dat we hier ook konden overnachten in tentjes. Zo leuk was dat, heerlijke dagen gehad hier... Zwemmen, zonnen, snorkelen... Echt heaven on earth!!!
Helaas moesten we op een gegeven moment Flores verlaten en inruilen voor de stinkende stad Jakarta. Gelukkig was ons hotel daar van alle gemakken voorzien (zwembad:)) dus hoefden we de stad niet in:)

SINGAPORE

Vanaf Jakarta vlogen we naar de wereldstad Singapore! Wat een wereld van verschil, zo schoon en zo georganiseerd! Misschien wel een beetje te georganiseerd, dat het soms een beetje robotachtig aandeed. Overal stond iedereen in een nette rij op de aangegeven plaatsen te wachten voor de bus of metro. Iedereen in de metro zat met z'n mobiel, behalve wij. Misschien dat het daardoor ons zo opviel;) Ons hostel lag in de wijk Little India, dit werd meteen duidelijk: overal Indiërs, Indiaans eten en Indiaanse muziek. Aangekomen in ons hostel (ook super schoon, maar wel 4 x zo duur als die in de vorige landen), hadden we wel zin in fastfood. Dus we gingen naar de Mac Donalds: stomste wat je kan doen. Toen we terug in het hostel waren voelde ik me al beroerd en 's ochtends moest ik weer een bruine trui breien, Des deed ook gezellig mee. Paar pillen gepopt en we gingen naar de dierentuin! Super mooi en groots opgezet. De volgende dag waren we nog steeds niet helemaal de oude, maar wilden toch wat van de stad zien. Met een kabelbaan hadden we een mooi uitzicht over de massive stad! We zijn naar een kunstmatig eilandje gegaan en later botanische tuinen bekeken. Leuk om te zien, nog leuker denk ik als je zulke tuinliefhebbers bent als Wim en Ellen;) We hebben 's avonds een voorzichtig hapje gegeten in Holland village, leuk maar niets Hollands aan. De volgende dag vetrokken we met het vliegtuig naar Kuala Lumpur!

MALEISIË

Eindelijk was het zover: ik ging Joost na twee maanden weer zien! Wij kwamen om 11 uur aan op het vliegveld op Kuala Lumpur en Joost zou om 2 uur aankomen, dus ik moest nog even geduld hebben. Nadat ik me een beetje fatsoenlijk had gemaakt was ik klaar voor de hereniging. Daar stond ik dan vol verwachting in m'n nieuwe jumpsuitje te wachten bij de international arrivals. Maar Joost was nergens te bekennen en zijn vlucht stond ook niet op het bord. Hm toch maar even vragen. Wat bleek: we waren op het verkeerde vliegveld !!! Noooo! Gelukkig was het andere vliegveld niet ver rijden en was Joost nog niet in de aankomsthal te vinden. Toen hij uiteindelijk uit de deuren kwam rende ik naar 'm toe en vielen we elkaar in de armen. Net als in de film;) Na deze fijne hereniging gingen we met de bus naar ons hotel in Chinatown in Kuala Lumpur. Chinatown was super toeristisch met allemaal kleine winkeltjes en Chinese eettentjes. Wel erg gezellig met de rode lampionnetjes. De volgende dag hebben we de stad bekeken, helaas bleek dat we voor de Petronas Twintowers hadden moeten reserveren, er waren geen tickets meer. Na een picknick in het park naast de twintowers begon het keihard te stortregenen en hebben we een schuilplaats gezocht in het aquarium. Was een best leuk alternatief:) Helaas bleef het de rest van de avond ook regenen.
Gelukkig vlogen we na twee nachten Kuala Lumpur door naar het eiland Langkawi! Na een duik in de super warme zee en het zonnebaden op het super witte strand, ging ik eindelijk mn broertje Koen weer zien. Hij was ook op reis met twee vrienden en toevallig ook in Langkawi. Na een paar biertjes op het strand en een paar wilde verhalen verder (van hun kant uiteraard) waren we weer bijgepraat. Joost en ik hebben de volgende dag het eiland op een scootertje verkend en zijn naar de seven wells geweest. Dit zijn een paar pooltjes bovenaan de waterval waar je van de ene pool naar de andere pool kan glijden! Verder hebben we een mangrove tour gedaan met een boot met Koen en co. We hebben arenden, gigantische vissen, apen en vleermuizen gezien. Leuk tochtje was dat. De volgende dag zijn we weer met z'n zessen op pad gegaan en zijn met een kabelbaan naar een prachtig uitzichtpunt gegaan. Hierna namen we afscheid van elkaar want wij gingen weer naar het volgende eiland en Koen, Stijn en Jesse bleven nog een paar dagen langer op Langkawi.
Met de veerboot vertrokken wij naar Penang, Georgetown. Een heel mooi en sereen stadje met veel koloniale invloeden. De Engelsen hadden hun sporen duidelijk achtergelaten, niet alleen de naam, maar ook de victoriaanse bouwstijl was duidelijk te herkennen. We hadden tevens goede verhalen gehoord over het eten. Dus dat moesten wij ook maar eens proberen. Ik heb geen idee wat ik heb gegeten, maar lekker was het zeker!
Na twee nachten Georgetown, zetten wij onze reis voort naar de Cameron Highlands. De bus was heel luxe, 2 stoelen gangpad 1 stoel, genoeg ruimte dus. Vanuit mijn liggende positie had ik een mooi uitzicht over de bergen. Het was net de droomvlucht zo sprookjesachtig. Maar naarmate we het stadje naderde zagen we al snel hoe de mens de natuur had verwoest voor landbouw en toerisme. Nadat we het goedkoopste hostel hadden gevonden, een matrasje op een zolderkamertje, merkten we dat het hier veel kouder was! 15 graden, ik moest noodgedwongen mijn legging en fleecevest aan! De Highlands staan bekend om zijn thee- en aardbeiplantages, dus hebben we een tour gedaan die ons langs alle highlights bracht. De theeplantages waren super mooi; zoals in de reclame: glooiende groene bergen met hier en daar een theeplukker met zo'n hoedje aan het werk. We hebben ook een mosbos bezocht en een aardbeiplantage gezien. Dat laatste was net of je een aarbeienkas in Limmen bezocht, niet heel interessant dus. We wilden nog een hele mooie wandeling maken, maar helaas ging onze gids niet mee. Hierdoor konden we niet eens het begin van de wandeling vinden. Omdat we dat een slecht voorteken vonden, hebben we in de regen een andere, kortere, maar toch mooie wandeling gemaakt.
Na twee nachten, besloten we weer te vetrekken. De kou en de regen viel ons vies tegen en we verruilden de te toeristische hooglanden voor zonnige eilanden: de Perhentian Islands. Wij verbleven uiteindelijk 6 dagen op Kecil, het kleinere eiland van de twee. Ons huisje zat bijna aan het strand, 10 meter lopen. Hier was het weer prachtig. Mooi strand en een heerlijke zee om in te zwemmen, en om in te duiken! Joost had zijn brevet in Nederland gehaald zodat hij hier kon duiken. Onder water keek Joost zn ogen uit! We hebben in totaal 3 duiken gedaan en Desley 4 omdat ze het superduper gaaf vond! Voor mij sprong een duik er echt uit. Onder water was er een rots met allemaal koraal en swimthroughs, dat was best spannend maar heel gaaf. We hebben weer heel veel mooie dingen gezien onder water. Ook hebben we flink van de zon kunnen genieten. Elke avond hebben we op het strand gegeten en af en toe biertjes gedronken en waterpijp gerookt terwijl we naar een vuurshow keken.
Na deze heerlijke dagen gingen we weer het binnenland in, namelijk naar Taman Negara, een nationaal park van een van de oudste regenwouden in Azië. Hier was het gelukkig niet koud, wel nat. Toen we op de eerste avond terug naar onze bungalows liepen, moesten we plotseling stoppen met lopen omdat er een mega geel/zwarte slang van 2 meter het pad overstak. Welcome to the jungle! In en rondom het huisje zaten allemaal grote insecten. Spinnen in de badkamer en krekels in de kamer. Dat laatste was ik wel gewend aangezien deze ook in huize Revers loslopen. Tijdens onze wandeltocht de volgende dag zagen we dat alle insecten in de jungle 10 keer zo groot zijn. Mieren van wel 3 cm!!! Er was een hele gave bruggentocht door de bomen. Voor degene met hoogtevrees iets minder leuk. Nadat we 5 km in 4 uur hadden we gelopen waren we toch echt kapot. Toch wilden Joost en ik de volgende dag weer een wandeling maken. Toen hebben we echt een goed beeld gekregen van hoe een jungle er echt uit ziet. Met een bootje werden we afgezet bij een waterval en zijn vanaf dat punt 10 km terug gelopen. Na het zien van een aantal hagedissen en een slang vond ik het nog wel cool. Maar toen ik 10 bloedzuigers van en uit mn schoen moest trekken en ik vast kwam te zitten met mn haar in een liaan met prikkels wilde ik niet meer. Gelukkig kwam Joost me bevrijden. Uiteindelijk kon ik weer lachen en was het een awesome tocht! Wel kapot, maar het was het zeker waard!
Helaas moesten we terug naar Kuala Lumpur omdat Joost vanuit daar weer naar Nederland zou vliegen. Omdat we de eerste keer niet in de Twintowers konden, probeerden we voor de volgende dag tickets te regelen. Helaas was weer uitverkocht... Dus toen gingen we maar shoppen! Deleukste dingen voor bijna niets! S avonds zijn we naar een uitkijktoren gegaan. Wat een grote stad is Kuala Lumpur, we hebben daar gewacht tot het donker werd omdat het uitzicht toen nog gaver was!
Toen was het moment daar om afscheid te nemen. De drie weken waren echt voorbij gevlogen! Het was erg moeilijk om afscheid van elkaar te nemen. Maar gelukkig zien we elkaar snel weer (5 weken)!
Hierna ben ik met een brok ik mn keel samen met Desley verder gereisd naar Melaka, een stadje dat qua sfeer veel weg heeft van Georgetown, maar vooral veel Nederlandse en Portugese invloeden kent. Er was zowaar een stadhuys en een molen. We hebben op ons gemakje het stadje bekeken en lekker veel terrasjes gepakt.
Na 3 dagen hadden we alles gezien wat er te zien was. We hebben zelf een rondleiding in een moskee gehad in moslimoutfit inclusief hoofddoek (dat mannetje vond ons met al die kleren veel mooier. Dankje.) We dachten hierna naar een stadje te gaan waar niet zoveel toeristen waren, Seremban. Die waren er inderdaad niet en wij werden onwijs aangestaard. Wel was het leuk om te ervaren hoe een echt Maleisisch stadje is. Lekker gegeten voor een euro:). Ons hotel was een ander verhaal. Op een gegeven moment hoorden we allemaal geluiden uit een hotelkamer komen. Eerst dacht ik een piepend hondje aan een ketting te horen, maar niets bleek minder waar. De hotelkamers werden ook voor slecht een uurtje verhuurd...
Goed nu weer in Kuala Lumpur, voor de derde en laatste keer. Maandag vliegen we naar Shanghai en woensdag naar New York!!! Ben super benieuwd!

Liefs, Cathelijne

• 26 April 2014 - 22:15

Mieke Lensink:

Je verslag in een adem uitgelezen. Wat een ervaringen!!!
    Mooi om te lezen. Wat een andere wereld.
    Nog even genieten hoor!!! 5 weken zijn zo voorbij.
    X-Mieke