Indonesie part 1, Bali - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van CathelijneR - WaarBenJij.nu Indonesie part 1, Bali - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van CathelijneR - WaarBenJij.nu

Indonesie part 1, Bali

Door: Cathelijne

15 Maart 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Wat is het hier geweldig!

Maar eerst even helemaal terug naar het begin van deze maand. We waren in Thailand uiteindelijk geëindigd in Patong beach, het grootste strand van Phuket. Dit was ook het meest toeristische strand... Overal zwartgeblakerde, net iets te zwaarlijvige mensen die zichzelf in een te jeugdige bikini of ballenknijper gehijst hadden. Ook zagen we hier veel mannen in hun midlifecrisis met een quasi geïnteresseerd jong Thais dingetje aan hun zijde. We waren blij dat we weg mochten.

Vanaf Phuket vlogen wij via Singapore naar Bali, Indonesië. De Balinese mensen waren gelijk heel geïnteresseerd en vriendelijk. Maar ook een beetje opdringerig. We kwamen in het donker aan in Kuta, een kustplaatsje niet ver van het vliegveld. De bungalow waar we verbleven keek uit op een prachtige hindoeïstische tempel. De volgende dag gingen we naar het strand van Kuta, waar we zoveel over hadden gehoord. Tot onze grote verbazing lag er niemand op het strand. Misschien omdat het zo vervuild was. Wel waren er heel veel surfers en Indo's die ons dat wel wilden leren. Ik had er zo naar uitgekeken om te surfen dus we huurden een board en probeerden het onszelf aan te leren. Na een paar schaafwonden, slokken zeewater en een aantal mislukte pogingen lukte het me redelijk om een golf uit te surfen. Voor herhaling vatbaar!
Na twee nachten in Kuta pakten we onze biezen en vertrokken we landinwaarts naar het plaatsje Ubud. De heenweg was al prachtig, Bali is zo groen! In onze homestay werden we hartelijk ontvangen door de eigenaar. Onze bungalow leek van de buitenkant op een tempel, helaas was de binnenkant iets minder en had een gekko m'n bed ondergescheten, maar dat mocht niet baten want Ubud was amazing! We hebben een aantal tempels bezocht, de meeste inwoners van Bali zijn hindoeïstisch dus vooral hindoeïstische tempels gezien. Ik vind het een prachtig geloof. Overal op straat zie je offers (bakjes met eten en wierook) voor de goden en elke Balinees, arm of rijk, heeft een eigen tempel in zijn tuin. Ubud is erg cultureel en heeft dan ook meerdere art musea, natuurlijk hebben we daar ook een kijkje genomen. De tuin er om heen was ook erg mooi, hier werden wij verrast door de eerste regenbui. Toen werd duidelijk waarom het zo groen is op het eiland. Verder zijn we in Ubud naar het apenbos geweest, hier leerden we dat de uitspraak 'brutale aap' niet zomaar ergens vandaan komt. Ook hebben we een fietstocht, 4 uur lang bergafwaarts, door de rijstvelden gemaakt, waar we langzamerhand leerden waar rijst vandaan komt. We hadden geen idee hoe zo'n groen plantje witte rijstkorrels kon produceren. Zelfs mochten we in een kijkje nemen in een Balinees huis, waar een super schattig omaatje banaantjes uitdeelde, ze leek 100 maar was tot onze grote verbazing pas 70.
Verder hebben we een brommertochtje gemaakt, een prachtige route over een bergkam gelopen en hebben we een Balinese dansshow bijgewoond. Heel gaaf om te zien!
Na vier nachten in Ubud, waar super veel te doen was, vertrokken we naar het noorden van Bali, naar Lovina. De reis erheen zat ik met samengeknepen billetjes op de achterbank. Nadat het een paar keer bijna mis ging hebben de beste man even aangesproken op zijn rijgedrag. Toen reed hij iets minder roekeloos. Aangekomen in Lovina werden we afgezet bij mensen die ons wat wilden verkopen en ons daarna met de brommer wilden afzetten bij onze homestay. Wij zochten er natuurlijk van alles achter en liepen stug drie km door naar de plaats van bestemming. Onderweg 10 keer aangesproken door mannetjes op scooters die ons een lift aanboden. Uiteindelijk bleek dat er twee van de homestay waren en ons oprecht op kwamen halen. We moeten de volgende keer iets minder wantrouwend zijn denk ik. Omdat we zo verhit waren wilden we verkoeling in de zee zoeken. Toen we op het strand kwamen, die op een steenworp afstand van de kamer lag, viel het een beetje tegen. Boten, vervuiling, kippen, kuikens, varkens en zwart zand. Later lazen we dat je niet voor het strand naar Lovina moet komen, gelukkig waren we voor de dolfijnen naar het plaatsje afgereisd. Vroeg in de ochtend, voor zonsopgang met nog wat onweer in de verte gingen des, ik en de bootmeneer de zee op om dolfijnen te spotten. Het was geweldig om te zien hoe de dolfijnen naast en voor de boot uit het water sprongen. Na een klein tukje hebben we een scootertje gehuurd om de omgeving te verkennen. We wilden naar een grote maar ook toeristische waterval. Op een gegeven moment waren we de weg kwijtgeraakt en kwamen we na een ritje door de bergen aan bij een waterval waar geen toerist te bekennen was! Hier hebben we verkoeling gezocht in het ijskoude water. It was amazing! S middags zijn we naar de holy hotsprings geweest. Op de weg daarheen aangehouden door de politie, waarvoor we al meerdere malen voor gewaarschuwd waren. Hij zei dat we moesten stoppen en vroeg waar we heen gingen. Des heeft geen internationaal rijbewijs, dus wij begonnen m al te knijpen. De agent zei dat hij een foto voor documentatie nodig heeft... Vervolgens ging hij naast ons staan en steekt zijn duim in de lucht en de andere agent maakt een foto met zn mobieltje! Pfieuwww hihi!
Na twee nachten Lovina, gingen we naar het zuiden van Bali, naar het eilandje Nusa Lembongan. Wij werden afgezet bij een plek waar je kaartjes voor de boot kon kopen. Volgens de verkoopster was dit de enige plek. Toen ik zei dat we wel bij de pier gingen kijken omdat haar prijzen belachelijk hoog waren, verlaagde ze de prijs onmiddellijk. Uiteindelijk heb ik het bedrag kunnen halveren. Dit bleek hetzelfde bedrag te zijn van de publieke boot gelukkig. De chinezen die in dezelfde boot zaten als wij, hadden het dubbele betaald... Nusa Lembongan is een super mooi eiland, zonder auto's en ons verblijf voor 6 euro per nacht met zwembad was super luxe! Ik moet zeggen dat ik daar snel aan kon wennen;) Op het eiland hebben we naast aan het zwembad gelegen, ook gekanood in de mangrove en een rondje om het eiland gefietst. Waarna we weer heel blij waren toen we in het zwembad lagen!
Na drie nachten op het eiland ging onze reis verder naar de Gili eilanden, waar we nu zitten, maar daarover later meer!

Liefs!

• 15 Maart 2014 - 21:24

Fam Zoontjes:

Oh wat erg , we worden er jaloers van !!!!!!!!!!
    Veel liefs van ons allemaal !!!!!!

XXXXXXXXXXXXX

• 01 April 2014 - 11:42

Noortje:

Meiden wat heerlijk. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers hoor. Dikke kus x